Loading...
CNA
CNA
Centrul Național Anticorupție
Linia Națională Anticorupție
Linia Specializată Anticorupție

#ID000104 - HG357/2009

cu privire la aprobarea Regulamentului circulaţiei rutiere

Instituția emitentă
Guvernul
Tip Act
Hotărîre
Nr. Act
HG357/2009
Data emiterii
Mai, 13, 2009
Articol
11
Aliniat
Literă
f
Descrieți cazul (evitați date cu caracter personal)
Conform pct. 11 lit.f) din Regulamentul circulației rutiere, conducătorul de vehicul este obligat la trecerile pentru pietoni cu circulație nedirijată, să cedeze trecerea pietonilor care se află la marginea părții carosbile și intenționează să se angajeze în traversare, precum și celor care traversează drumul pe partea carosabilă în direcția de mers a vehiculului.
Textul care creează ambiguități, risc de corupție și de abuz este "precum și celor care traversează drumul pe partea carosabilă în direcția de mers a vehiculului".
Reieșind din definiția noțiunii "parte carosabilă" prevăzută la pct. 7 din Regulament (parte de drum utilizată în mod normal pentru circulația vehiculelor; un drum poate cuprinde mai multe părți carosabile, separate total unele de altele, în special printr-un taluz central sau printr-o diferență de nivel), obligația de a ceda trecerea în situația invocată survine doar in cazul in care drumul pe care îl traversează pietonul include mai multe părți carosabile separate total unele de altele, iar pietonul traversează acea partea carosabilă a drumului care se află în direcția de mers a vehiculului. Astfel, în cazul în care pietonul nu traversează partea carosabilă a drumului pe care circulă vehiculul, conducătorul acestuia nu are obligația de a ceda trecerea pietonului dat.
În schimb, atunci când trecerea de pietoni se află pe o singură parte carosabilă, dar care conține mai multe benzi de circulație, conducătorul vehiculului are obligația de a ceda trecerea pietonului care se angajează în traversare, chiar dacă acesta nu traversează banda care se află în direcția de mers a vehiculului. Acest diferență de obligații nu este justificată și rațională, ținând cont de faptul că nu există nicio diferență de traversare a trecerii de pietoni în cazul unei singure părți carosabile cu mai multe benzi de circulație în ambele direcții de mers, pe de o parte, și traversarea trecerii pe un drum cu mai multe părți carosabile, pe de altă parte.
De exemplu, în mun. Chișinău sunt o mulțime de străzi/bulevarde cu o singură parte carosabilă, dar cu cel puțin 3 benzi de circulație într-o singură direcție de mers, unde sunt amenajate treceri de pietoni cu circulație nedirijată (bd. Decebal, Dimitrie Cantemir, Vasile Alecsandri, Albișoara, Calea Ideilor, etc.). Astfel, dacă pietonul traversează o asemenea stradă cu 3 benzi de circulație în fiecare direcție de mers, conducătorul care circulă pe prima banda va fi obligat să oprească vehiculul în fața trecerii de pietoni pentru a ceda trecerea pietonului care s-a angajat în traversare carosabilului în direcția de mers opusă față de cea a vehiculului și care se află la o distanță mare de vehicul (5 benzi de circulație), fapt ce este total absurd, lipsit de rațiune.
Profitând de aceste ambiguități ale legislației, polițiștii de patrulare opresc conducătorii pentru încălcarea respectivă și îi constrâng să "rezolve problema pe loc" (să dea mită polițistului pentru a nu fi sancționat).
De asemenea, ținând cont de practica cvasi majoritară a conducătorilor de a nu ceda trecerea pietonilor care se află în direcția de mers opusă a vehiculului și la o distanță mare de pieton (fapt ce nu creează pericol pentru siguranța pietonului), această situație creează premise favorabile pentru abuzul comis de polițiști, care au discreție nelimitată la tragerea la răspundere a conducătorilor pentru încălcarea dată.
Propuneți redactare act / document (opțional)
Conform art. 135 lit. h) din Regulamentul din 4 octombrie 2006 de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului României nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere pietonului care traversează drumul public, prin loc special amenajat, marcat și semnalizat corespunzător ori la culoarea verde a semaforului destinat lui, atunci când acesta se află pe sensul de mers al vehiculului .
Având drept exemplu legislația din România (stat membru a UE) care reglementează cu exactitate aceste situații, consider oportun expunerea pct. 11 lit. f) prima liniuță din Regulament în următoarea redacție: la trecerile pentru pietoni cu circulație nedirijată, să cedeze trecerea pietonilor care se află la marginea părții carosbile și intenționează să se angajeze în traversare, atunci când aceștia se află pe sensul de mers al vehiculului.
Examinat
Sesizat entitatea publică responsabilă.
Rezoluția

Raportări similare

#ID000078 - HG357/2009

cu privire la aprobarea Regulamentului circulaţiei rutiere

Fara virgula sunt cazuri cind politia interpreteaza "care se află la marginea carosabilului și intenționează să se angajeze în traversare" chiar si pe partea carosabilului in opusul directiei de mers al automobilului.
Instituția emitentă
Guvernul
Tip Act
Hotărîre
Nr. Act
HG552/1995
Data emiterii
Mai, 13, 2009
Examinat